Ce este publicitatea și cum a luat naștere această mașinărie economică de proporții astronomice? Ce impact poate avea o simplă agenție de media în acest proces complex?

Acest articol ne vorbește despre începuturile domeniului publicității și despre primele agenții din branșă. De unde a luat naștere publicitatea și ce impact a avut o simplă agenție de media în istoria advertisingului?

Începem această istorioară printr-un citat inspirațional nu doar pentru practicanții din branșă și pentru directorii din cele mai îndepărtate birouri de marketing, ci și pentru cei curioși și interesați de acest minunat domeniu creativ.

„Dacă toţi banii mei ar fi 20 de dolari, de 2 dolari aş cumpăra creioane şi de 18 dolari aş face publicitate la ele.” Această frază memorabilă rostită de Henry Ford a rămas în istoria publicității încă de la început, marcând importanța publicității în dezvoltarea oricărui business.

Haideți să vedem împreună ce este publicitatea și de ce este ea atât de importantă pentru dezvoltarea și maximizarea eficienței unei afaceri!

  • Publicitatea reprezintă un catalizator al inovației. Prin publicitate lansăm produse, comunicăm mesaje către clienții acelor produse și ne facem cunoscuți, iar acest proces stimulează concurența. Astfel, fiecare producător va avea ca scop lansarea unui produs mai inovativ, mai creativ, cu mai multe avantaje și la un preț mai competitiv decât concurenții săi.
  • Publicitatea este pilonul de bază al economiei capitaliste. Publicitatea creează nevoi, iar producătorii satisfac aceste nevoi prin intermediul produselor puse la dispoziție de ei. Publicitatea făcută într-un mod profesionist creează cerere, iar aceasta, la rândul ei, favorizează dezvoltarea unor noi produse.
  • Publicitatea reprezintă rampa de lansare a relațiilor interumane. Marile companii (Apple, Coca Cola, Samsung etc) se folosesc continuu de mecanismele publicității pentru a acapara noi publicuri țintă și pentru a comunica din ce în ce mai creativ și mai deschis cu acestea. Acest lucru influențează în mod direct relațiile dintre oameni.

 

De unde a început totul?

Care au fost pionierii acestui domeniu creativ și ce impact au avut agențiile de media?

Urmărind firul istoric al acestui domeniu, este drept să spunem că publicitatea și-a început existența în momentul apariției produselor puse la vânzare. Însă, în adevăratul sens al cuvântului, industria publicității a început să prindă contur odată cu Revoluția Industrială, ajutată fiind de o dezvoltare fulminantă a ziarului ca mediu de informare.

De fapt, prima agenție de publicitate nu a fost altceva decât un birou de informare ce punea la dispoziție celor interesați o bază de date a tututror ziarelor aflate în circulație, alături de prețurile pentru spațiile publicitare vândute de către acestea (George P. Rowell – 1869, SUA). Acestea din urmă ajutau enorm de mult producătorii de săpun, alimente și confecții (giganții comerciali ale acelor vremuri) pentru a se informa și pentru a alege canalul potrivit ce avea să îi ajute în evidențierea produselor și serviciilor puse la dispoziție de către ei.

Putem observa, așadar, importanța crucială pe care o putea avea o agenție de media în acea perioadă. Începuturile publicității au fost reprezentate (inconștient) de astfel de agenții de media, care au setat din start importanța activităților de media buying, nebănuind ce sume aveau să se învârtă pe viitor împrejurul acestei ramuri de activitate din advertising.

Odată cu dezvoltarea ziarului ca mediu de informare, comercianții aveau, în premieră, la dispoziție un canal de comunicare cu o vastă acoperire. Astfel a luat naștere mica publicitate (anunțurile de vânzare / cumpărare, recrutare / angajare din ziar). – Așa a început totul!

 

Pionierii în advertising: O agenție de media – liderul neconturat al informării publice.

Pornind de la Muzeul Brandurilor, Publicității și Ambalajelor de la Londra, Notting Hill (colecția lui Robert Opie) și avansând curajoși spre creația lui Theophraste Renaudot – La Gazette (primul ziar francez și prima tentativă timidă de publicitate în ziar), observăm încercări de izbândă ale publicității.

Ajungem mai apoi la biroul pentru adrese și solicitări (Ile de la Cite – Paris) – un birou de recrutare și un avizier cu oferte și cereri de angajare, gândit și înființat tot de către Renaudot.

Apoi, în anul 1786, putem ajunge la o formațiune clară ce avea să ia naștere sub denumirea de birou de informare – biroul lui Wiliam Tayler (Londra – Warwick Square), firma ajungând să fie cunoscută mai târziu sub numele Tayler&Newton și să reprezinte unul din jucătorii importanți de pe piața de media buying (având în calitate de clienți toate imprimeriile din Anglia).

De abia anul 1869 avea să reprezinte cu cea mai mare seriozitate linia de start în advertising. După ce afacerea lui Rowell (cumpărarea en-gros a spațiului publicitar din ziare și vânzarea lui en-detail pentru diverși comercianți) s-a dezvoltat inimaginabil, acesta a pus bazele primei agenții de media.

Următorul nume cu rezonanță în domeniul advertisingului a fost Francis Wayland Ayer, fondatorul firmei N.W. Ayer & Son, cel ce a și instituit transparența în procesul de comisionare în cadrul cumpărării și vânzării de spațiu publicitar.

Din acest punct, domeniul publicității a început să galopeze spre viitor, ajungând în scurt timp să fie reprezentat de nume precum: BBDO, DBB, Leo Burnett, Ogilvy sau McCann.

 

Agvila Media – agenție de media Iași – jucători mici cu ambiții mari! 

Privind cu respect și cu admirație trecutul acestui domeniu, Agvila Media se poziționează pe piață, având ca direcție oferirea de servicii de comunicare profesioniste, orientate către oameni!

În cadrul fiecărei colaborări ne axăm pe avantajele clientului și dorim să construim branduri puternice având în centru nevoile reale ale acestuia.

Hai să îmbrăcăm împreună produsele și serviciile tale în etichete de calitate și să le lansăm pe piață! Ne vom bucura împreună de succesul unei campanii de comunicare la nivel local, regional sau chiar național.